Jutta Gustafsberg: Oma hyvinvointi ykköseksi

Jutta Gustafsberg puhui fyysisen kunnon ja innostumisen puolesta Yrittäjän iltakoulussa Tampereella 16.2. Täysi teatterisalillinen kuunteli intensiivisesti, nauroi remakasti – ja hiljentyi meditoimaan.

Moni yrittäjä ja lapsiperheen ruuhkavuosia elävä sanoo, että omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen ei riitä aikaa. Jutta Gustafsberg kääntää ajatuksen toisinpäin, ja toteaa ettei meillä ole varaa olla pitämättä kunnostamme huolta.

– Terve pää ja fysiikka ovat yhtä. Ei ole mitään tärkeämpää kuin pitää itsensä kunnossa. Se on TOP 1. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on kaikkea muuta kuin itsekkyyttä. Mitä paremmin voimme, sitä paremmin pystymme pitämään myös läheisistämme huolta ja hoitamaan työmme.

Kaikilla on tarpeeksi aikaa pitää huolta itsestään.

– Jos liikkuu minimisuositusten mukaiset kolme tuntia viikossa, jää vielä 165 tuntia aikaa tehdä kaikkea muuta. Ja jos tekee tunnin treenin joka päivä, sekään ei vie kuin neljä prosenttia vuorokaudesta. Jos tunti tuntuu pitkältä, sen voi jakaa pienempiin osiin, 20 minuuttiakin on jo hyvä aika.

Vapaus valita

Ravinto on liikuntaakin merkittävämpi hyvinvoinnin lähde, ja jokainen voi oppia syömään järkevästi. Tietoa on netti pullollaan.

– Ylipaino ja sen mukanaan tuomat sairaudet ovat yhteiskunnassa valtava ongelma. On kummallista, että moni syö terveydelle haitallisesti. Meillähän on oikeus päättää, mitä suuhumme laitamme.

– Juo vettä, vähintään pari litraa päivässä ja pitkin päivää. Kun on jano, ollaan jo myöhässä. Jano kertoo, että keho on vaarassa kuivua. Vedenjuonti vaikuttaa muun muassa aineenvaihduntaan, se pistää kehon virtaamaan.

Toinen perusoppi on säännöllinen ruokarytmi.

– Energiaa antavat hiilarit, kuten puuro ja ruisleipä kannattaa syödä aamulla, kun on koko päivä edessä. Syödä pitää kolmen neljän tunnin välein, eikä siinä välissä yhtään mitään. Jos haukkaa iltapalaksi proteiinipitoista, kuten rahkaa tai munakkaan, niin silloin tapahtuu hienoja asioita: yöllä rasva palaa.

Hyvä uni on yksi hyvinvoinnin peruspilareista.

– Digilaitteet kiinni vähintään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tutkimukset osoittavat, että sininen valo vähentää melatoniinin määrää ja vaikeuttaa unen saantia, kannustaa Gustafsberg.

Frenckellin tilaisuudessa oli tunnelmaa.

Innostus on yrittäjän paras kaveri

Hyvinvointineuvojen lisäksi Gustafsberg kertoi tilaisuudessa oman yrittäjätarinansa. Hän on aloittanut yrittäjänä jo seitsenvuotiaana valmistamalla villalangasta vöitä ja myymällä niitä naapureille.

Nyt pukkaa fitnessbisnestä, luentokiertueita ja kirjoja, mutta tie on ollut pitkä ja noussut monta kertaa pystyyn. On ollut kahvi-innovaatiota, peräkonttivaatemyyntiä ja ternimaitomenestystä. On tullut vastaan konkurssia, läheisten menetystä ja osakeyhtiöstä luopumista. Mutta luovuttanut Gustafsberg ei ole.

Tärkeimpänä yrittämisessä hän pitää motivaation säilymistä ja siitä kumpuavaa innostusta.

– Innostuminen ei ole sitä, että jaksaa aina laulaa, että on lauantai vaikka onkin tiistai. Voi olla rauhassa hiljaa, omaan asiaansa uskominen näkyy ihmisestä silti.

Gustafsbergin innostuneisuus on äänekästä ja stand-up-komiikan säestämää. Toisaalta hän korostaa myös rauhoittumisen merkitystä hyvinvoinnille. Se on avain hetkeen kiinni pääsemiseen ja onnelliseen oloon.

– Jos sinulla on stressiä vaikka ennen palaveria, istu alas. Pistä silmät kiinni, hengitä rauhallisesti ja keskity vain hengittämiseen. Hetken päästä kuuntele, mitä ääniä kuulet ja kuulostele tuntemuksiasi. Pääset kiinni hetkeen ja stressi väistyy.

Yrittäjät istuvat Frenckellin tuoleilla levollisen näkoisinä silmät kiinni. Hetki on voimavara, ja se on meidän kaikkien ulottuvissa. Jutta Gustafsberg tiivistää asian näin:

– Now is wow!

Teksti: Irma Capiten
Kuvat: Harri Joensuu